Telefon alarmowy

+48 32 76 27 333

Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków złożył wniosek do GDDKiA o zgodę na zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów.

29 04 2022 #Komunikaty prasowe

Zgodnie z wnioskiem złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków planuje od 4 lipca br. zmienić stawki opłat za przejazdy dla wszystkich kategorii pojazdów. Planowane jest ponadto utrzymanie rabatu dla kierowców samochodów osobowych korzystających z płatności automatycznych w dotychczasowej wysokości 6 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem.

Jak zapewnić sobie tańsze przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków, mimo zapowiadanych zmian cennika? Zrezygnować z płatności na autostradowych bramkach gotówką lub kartą na rzecz automatycznych metod poboru opłat. Do tej pory zarządca koncesyjnego odcinka A4 wydał blisko 50 tysięcy urządzeń do elektronicznego poboru opłat A4Go i odnotował ponad 1,1 mln zarejestrowanych użytkowników videotollingu. Udział płatności automatycznych w  transakcjach na bramkach wynosi już 40 proc. i systematycznie rośnie. Przejazdy automatyczne są nie tylko sprawniejsze, m.in. dzięki osobnym, szybkim pomarańczowym pasom, ale też w przypadku samochodów osobowych tańsze, bo premiowane obecnie 25 proc. rabatem.

 

Nowe stawki za przejazd

We wniosku złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad SAM S.A. występuje o zgodę na zmianę od 4 lipca br. stawek opłat za przejazdy dla wszystkich kategorii pojazdów:

  • kategorii 1 (innych niż motocykle) - z kwoty 12 zł do kwoty 13 zł;
  • kategorii 2,3,4 i 5 - z kwoty 35 zł do kwoty 40 zł.

Powyższe opłaty obowiązywać będą na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat (PPO) tj. w Mysłowicach i Balicach.

Planowane jest utrzymanie stawki preferencyjnej dla transakcji automatycznych (elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass oraz videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota) realizowanych za przejazd samochodami osobowymi.  Od 4 lipca 2022 r.   opłaty dla tego typu transakcji będą o 3 zł niższe, czyli wyniosą 10 zł na każdym PPO. Taka stawka za przejazd obowiązywała w przypadku samochodów osobowych siedem lat temu.

Wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3, która będzie obowiązywała dla tych kategorii pojazdów od 4 lipca 2022 r., zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA. Aktualnie dla pojazdów kategorii 2 i 3 od obowiązującej stawki opłaty za przejazd autostradą (tj. 35 zł) stosuje się bonifikatę, która wynosi 13 zł.

 Realna oszczędność na przejazdach autostradą A4 Katowice - Kraków

- Trzy złote rabatu na każdej bramce, to w  sytuacji codziennych dojazdów, np. do pracy, oszczędność 240 zł w skali miesiąca, a w perspektywie roku to już blisko 3 tys. zł - kwota w dobie przyspieszającej inflacji nie bez znaczenia dla domowego budżetu. Wystarczy zainstalować w telefonie jedną z bezpłatnych aplikacji bądź zamówić urządzenie A4Go do elektronicznego poboru opłat - mówi Rafał Czechowski, rzecznik pasowy SAM SA.  Do zmiany stawek za przejazd zmusza nas wzrost kosztów utrzymania autostrady i prowadzenia inwestycji, związany m.in. z szybko rosnącymi w ostatnim czasie cenami usług, materiałów budowlanych czy nośników energii - dodaje.

Informacje o dostępnych opcjach tańszego, szybszego i wygodniejszego płacenia za przejazdy metodami automatycznymi można znaleźć na stronie www.a4-szybko.pl.

 

###

 

Informacje o SAM S.A.

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield - na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

Dodatkowych informacji udzieli:

Rafał Czechowski

Rzecznik prasowy SAM S.A.

e-mail: WYŚLIJ WIADOMOŚĆ

tel. 601 063 200