Telefon alarmowy

+48 32 76 27 333

Biuro prasowe

Podstawowe informacje o A4 Katowice-Kraków

Długość odcinka koncesyjnego: 61 km, od Węzła Murckowska w Katowicach do Węzła Balice

Opłaty pobierane są na 2 placach poboru opłat: w Mysłowicach i w Balicach

  • 6 zł stawka dla motocykli
  • 12 zł stawka 1 dla pojazdów kategorii 1 - samochodów osobowych (24 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem)
  • 20 zł stawka 2 z rabatem dla pojazdów kategorii 2 i 3 (40 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem)
  • 35 zł stawka 2 dla pojazdów kategorii 4 i 5 (70 zł za przejazd całym płatny odcinkiem)

Stawki preferencyjne dla użytkowników elektronicznego poboru opłat A4Go i videotollingu

  • 8 zł stawka 1 dla pojazdów kategorii 1 - samochodów osobowych (16 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem)
  • 17 zł stawka 2 z rabatem dla pojazdów kategorii 2 i 3 (34 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem)
  • 30 zł stawka 2 dla pojazdów kategorii 4 i 5 (60 zł za przejazd całym płatny odcinkiem)

Średnie natężenie ruchu:

  • 2020 r. - 36,5 tys. pojazdów na dobę
  • 2019 r. - 45,6 tys.
  • 2018 r. - 45,3 tys.
  • 2017 r. - 43 tys.
  • 2016 r. - 40,7 tys.

Nakłady inwestycyjne:

W pierwszym etapie przedsięwzięcia tj. do roku 2000 koncesjonariusz zainwestował ok. 193 mln zł. Inwestycje te obejmowały m.in. budowę systemu łączności autostradowej, budowę obwodu utrzymania, budowę parkingów i placów poboru opłat. W latach 2000-2011 zainwestowano kolejne 575,5 mln zł. Środki te przeznaczono m.in. na wymianę nawierzchni, remont wybranych mostówi wiaduktów, budowę przejazdów awaryjnych, budowę systemu meteo, budowę drugiego obwodu utrzymania, budowę ekranów akustycznych.
W latach 2012 - 2016 m.in. na remonty obiektów mostowych, modernizację systemu odwodnienia autostrady, budowę ekranów akustycznych, poszerzenie Placów Poboru Opłat w Mysłowicach i Balicach, wymianeę urzadzeń poboru opłat, przebudowę kilku węzłów autostradowych przeznaczono kwotę ok. 188,7 mln zł.

W roku 2017 nakłady inwestycyjne wyniosły blisko 44 mln zł i obejmowały zakończenie rozbudowy węzła Rudno, zakończenie wymiany urządzeń poboru opłat wraz z uruchomieniem elektronicznego poboru opłat A4Go oraz budowę ekranów akustycznych. W roku 2018 w infrastrukturę autostradową zainwestowano ok. 31 mln zł. Inwestycje te obejmowały m.in. modernizację odwodnienia i budowę kolejnych ekranów akustycznych. Do tej pory na A4 Katowice-Kraków wybudowano ponad 18 km tych ekranów.

Model finansowy:

Przyjęty przez Skarb Państwa model finansowy dla autostrady A4 Katowice Kraków zakłada, że w ostatecznym rozrachunku droga ta zostanie w pełni zmodernizowana i wyposażona w urządzenia infrastruktury autostradowej za pieniądze pozyskane od jej użytkowników, a strona publiczna uzyska dodatkowo znaczące wpływy budżetowe z tego przedsięwzięcia.

Podstawowe informacje o koncesjonariuszu

Zarząd spółki:

  • EMIL WĄSACZ - PREZES ZARZĄDU
  • MARIUSZ SERWA - WICEPREZES ZARZĄDU, DYREKTOR FINANSOWY
  • PAWEŁ KOCOT - CZŁONEK ZARZĄDU, DYREKTOR TECHNICZNY

Firma powstała w roku 1998 r. jako Podmiot Specjalnego Przeznaczenia, powołany przez ówczesnego koncesjonariusza autostrady firmę Stalexport S.A. z jej 100% udziałem w kapitałem akcyjnym. Celem powołanej spółki była realizacja zadań (w imieniu koncesjonariusza) wynikających z Umowy Koncesyjnej na budowę przez przystosowanie autostrady A4 na odcinku Katowice (Węzeł Murckowska) Kraków (Węzeł Balice) do wymogów płatnej autostrady oraz eksploatację autostrady na tym odcinku, przyznanej Stalexport S.A. w roku 1997. 28 lipca 2004 r. koncesja przeniesiona została na SAM S.A.

Przedmiotem działalności SAM S.A. jest realizacja obowiązków i praw nałożonych na koncesjonariusza na podstawie Umowy Koncesyjnej. Zadaniem Spółki jest więc:

  • prowadzenie inwestycji na odcinku koncesyjnym A4 Katowice-Kraków
  • eksploatacja autostrady
  • pozyskiwanie długoterminowego finansowania dla następnych faz realizowanych inwestycji na zasadzie samofinansowania się projektu
  • używanie i pobieranie pożytków z nieruchomości wchodzących w skład Pasa Drogowego Autostrady

Realizowany przez SAM S.A. projekt, w odróżnieniu od innych koncesji autostradowych, nie obciąża poręczeniami, ani innymi zobowiązaniami Skarbu Państwa.