Telefon alarmowy

+48 32 76 27 333

Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków złożył do GDDKiA wniosek o zgodę na zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 3 kwietnia

31 01 2023 #Komunikaty prasowe

W piśmie złożonym dzisiaj do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków wnioskuje o zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 3 kwietnia br. Kierowcy samochodów osobowych korzystający z płatności automatycznych będą objęci rabatem w wysokości 13 proc.

Tańsze przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków zapewni kierowcom samochodów osobowych wnoszenie opłat przy pomocy aplikacji do videotollingu (odczytu tablicy rejestracyjnej) bądź elektronicznego poboru opłat A4Go. Przejazdy automatyczne są też sprawniejsze, m.in. dzięki osobnym, szybkim pasom, których liczba w ostatnim roku zwiększyła się do trzech z dziesięciu dostępnych w każdym kierunku jazdy. Kierowcy samochodów osobowych już od ponad trzech lat, rezygnując z gotówki bądź karty na rzecz płatności automatycznych, korzystają z rabatu na przejazdy. Zainteresowanie automatycznymi metodami płatności systematycznie rośnie - zarządca koncesyjnego odcinka A4 wydał już blisko 52 tysiące urządzeń do elektronicznego poboru opłat A4Go i odnotował ponad 1,6 mln zarejestrowanych użytkowników videotollingu. Udział płatności automatycznych w transakcjach na bramkach wynosi już ok. 44 proc.

Proponowane nowe stawki za przejazd

We wniosku złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad SAM S.A. występuje o zgodę na zmianę od 3 kwietnia br. stawek opłat za przejazdy:

  • dla kategorii 1 (pojazdów innych niż motocykle) - o 2 zł, z kwoty 13 PLN do kwoty 15 PLN;
  • dla kategorii 2, 3, 4 i 5 - o 6 zł, z kwoty 40 PLN do kwoty 46 PLN.

Powyższe stawki obowiązywać będą na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat (PPO) - w Mysłowicach i Balicach.

Wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3, która będzie obowiązywała dla tych kategorii pojazdów od 3 kwietnia br., zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA. 

Płatności automatyczne nadal najtańszym wyborem

Koncesjonariusz planuje utrzymać rabat dla transakcji automatycznych (elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass, a także videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota) realizowanych za przejazd samochodami osobowymi. Od 3 kwietnia br. opłaty dla tego typu transakcji, zgodnie z wnioskiem złożonym do dyrektora GDDKiA, będą o 2 zł niższe od stawki cennikowej, czyli wyniosą 13 zł na każdym PPO.

- Zmiana stawek opłat za przejazdy koncesyjnym odcinkiem A4, o którą wnioskujemy do GDDKiA, jest skutkiem ogólnej sytuacji gospodarczej, która wpływa także na naszą działalność. W jej centrum jest dbałość o utrzymanie drogi i infrastruktury towarzyszącej w odpowiednim standardzie. Decyzja o poprzedniej zmianie, z kwietnia 2022 r., nie uwzględniała szczególnie wysokiego stopnia inflacji odnotowanej za ubiegły rok - komentuje Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA. - W perspektywie zmiany stawek opłat, szczególnie ważna jest decyzja
o utrzymaniu rabatu dla użytkowników aplikacji i elektronicznego poboru opłat A4Go, poruszających się samochodami osobowymi - dodaje.

Informacje o dostępnych opcjach tańszego, szybszego i wygodniejszego płacenia za przejazdy metodami automatycznymi można znaleźć na stronie www.a4-szybko.pl.

###

Informacje o SAM S.A.

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield - na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

Dodatkowych informacji udzieli:

Rafał Czechowski

Rzecznik prasowy SAM S.A.

e-mail: WYŚLIJ WIADOMOŚĆ

tel. 601 063 200